هوش مصنوعی یا AI که مخفف عبارت Artificial Intelligence است، به مفهوم شبیه سازی هوش انسان درون ماشین می‌باشد. ماشین به گونه ای برنامه ریزی شده است که مشابه انسان فکر و رفتار کند. در پاسخ به پرسش هوش مصنوعی چیست، می‌توان گفت هوش مصنوعی بر پایه یک اصل بنا شده است که هوش انسان بگونه ای است که یک ماشین می‌تواند از آن تقلید کند و وظایفی را انجام دهد. پیاده سازی برنامه‌های کاربردی برای هوش مصنوعی پایان ناپذیر است. از این فناوری می‌توان در بخش‌ها و صنایع مختلفی استفاده کرد. هوش مصنوعی در زمینه مراقبت‌های پزشکی نظیر دوز دارو و اقدامات جراحی نیز کاربرد دارد.

کاربرد هوش مصنوعی چیست؟

در سال ۲۰۱۷ تیم AlphaGo بازی Go را به بازار ارائه کرد و در طی ۴۰ روز بهتر از هر بازیکن انسانی یا مصنوعی عمل کرد. روند بازی را بدون هیچ اطلاعات انسانی به عنوان ورودی انجام داد و صرفا در برابر خود بازی کرد. در نتیجه، استراتژی ها را آموخت. این دستاورد نقطه عطفی در توسعه هوش مصنوعی بود. در سال ۲۰۱۸ این موضع ادامه  یافت و شاهد نمونه های بیشتری از هوش مصنوعی بودیم. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۷، توسعه دهندگان هوش مصنوعی محصولاتی به بازار عرضه کردند که  از الگوریتم های گوگل استفاده می‌کردند. در این میان رقابت‌های بسیاری برای بدست آوردن منابع کمیاب ایجاد گردید و به همین دلیل استراتژی های فزاینده ای را برای بدست آوردن مولفه ها به وجود آمد. الگوریتم Google Brain الگوریتم هایی را ایجاد کرده است که بر خلاف آنچه قبلا دیده شده است، روش های رمزنگاری جدید را برای محافظت از اطلاعات از دیگر شبکه های عصبی ایجاد کرده اند. در نهایت فیس بوک نیز دو الگوریتم که زبان مخفی خود را با آن ها ایجاد کرده بود، حذف نمود. در تمامی این پیشرفت ها یک مطلب مشهود است که هوش مصنوعی اساسا با هوش انسانی متفاوت خواهد بود.

در مسابقات تیراندازی، دولت ها و سازمان ها سرمایه گذاری خود را در توسعه هوش مصنوعی به طور وسیعی افزایش داده‌اند. در سپتامبر ۲۰۱۷ پوتین در جمله ای اعلام کرد: “هر کسی که رهبر این حوزه شود، حاکم جهان خواهد شد”. این گفته نشان از تشدید فعالیت‌های روسیه در این حوزه دارد. در سوی دیگر، چین قصد دارد ایالات متحده را بیشتر بسمت AI سوق دهد. مسابقه تسلیحاتی AI به طور جدی کارآفرینان شناخته شده ای نظیر الون ماسک و استفن هاوکینگ را تهدید می کند. ترکیبی ازتسلیحات AI و پیشرفت‌هایی که در آن هوش مصنوعی بدون داده های انسانی آموزش می بیند، احتمالا در سال‌های آینده، پیشرفت‌های بسیاری خواهد کرد. هوش مصنوعی دقیق تر می شود و در مقابل هزینه‌های بیشتری صرف آن می شود. با این حال، سازمان های عمومی و شرکت های کوچک و متوسط در میان کشورهایی صاحب  قدرت AI، به احتمال زیاد از بین خواهند رفت.