با توجه به پیشرفت های امروزی، رشد فناوری اطلاعات سریعتر از سایر صنایع صورت گرفته است. هر روز اخبار متنوعی از محصولات و اختراعات جدید به گوش می‌رسد. این در حالی است که می‌توان به جراَت گفت دنبال کردن تمامی اخبار تکنولوژی های سال و کسب اطلاعات پیرامون همه این پیشرفت ها امری غیرممکن است. به همین دلیل در این مقاله، اطلاعات مربوط به تکنولوژی های سال ۲۰۱۸ در صنایع مختلف را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

عکاسی

شکی نیست که گوشی های هوشمند و دوربین های دیجیتال در طول سال ها به طور قابل توجهی بهبود یافته اند. گوشی های هوشمند در حال حاضر قادر به ضبط تصاویر با کیفیت بسیار بالا هستند و نرم افزار هایشان امکانات فوق العاده ای دارند. این موارد برای مدیران بزرگ هالیوود، مانند میشل گاندری و استیون سودربرگ امکاناتی را فراهم ساخته است که حتی در سال ۲۰۱۸ فیلم هایی با استفاده از گوشی های آیفون نیز بسازد. Rylo جدید، در رقابت با GoPro، از برتری های بیشتری در ثبت تصویر  برخوردار است و نرم افزار های ویرایش در این دستگاه به شما این امکان را می دهد که اول عکس بیندازید و بعدا ویرایش کنید. در حالی که نرم افزار دوربین به طور قابل ملاحظه ای بهبود یافته است و در سال های آینده نیز ادامه خواهد داشت، ولی دوربین ها هنوز راه طولانی در پیش دارند تا بتوانند مانند چشم عمل کنند و تمام اجسام و احساسات را به درستی نشان دهند.

ماشین با رانندگی اتوماتیک

یکی از مهمترین تکنولوژی های سال ۲۰۱۸ ظهور خودرو های بدون راننده می‌باشد. اگرچه از ماشین ها با رانندگی خودکار در حدود یک دهه صحبت به میان است، اما پیشرفت فناوری این امکان را برای آنها تبدیل به یک واقعیت کرده است.  به عنوان نمونه Waymo برای رانندگی خودکار تاکسی ها در فونیکس رونمایی شده است. این طرح برای اتومبیل های خود راننده می‌تواند به معنای زمان آزاد بیشتری برای حرکت درون شهر باشد. وجود این نوع خودروها در ناوگان حمل و نقل، بسیار هوشمندانه و با کمترین هزینه به کاهش ترافیک شهری کمک می‌کند. مسلما ظهور هوش مصنوعی در ماشین ها و رانندگی اتوماتیک در طول سال های آینده پیشرفت های چشمگیری خواهد کرد و ما مشتاقیم شاهد پیشرفت های جدید در این زمینه باشیم.

تصاویر متحرک

فن آوری Mocap که در “آواتار” استفاده شده است این اجازه را می دهد که نقاشی های کشیده شده توسط انسان به جلوه های بصری خیره کننده تبدیل شوند. این نرم افزار بعد از ساخت آوتار تا حدی پیشرفت کرده است که اکنون می تواند از بازیگران در زیر آب، بهترین و واقعی ترین تصاویر را خلق نماید.

نینتندو

نینتندو سوئیچ محصول جدید و فوق العاده موفقی بوده است و تا کنون فروش بسیار خوبی  نیز داشته است. توسعه دهندگان نرم افزار بازی ویدئویی واقعی نیز به استفاده از این کنسول روی آورده اند. زیرا توانسته است بازی های کنسول که به طور مستقیم به تلویزیون وصل می شوند را به تلفن همراه متصل نماید. بازی های نینتندو مانند “The Legend of Zelda: و “سوپر ماریو ” حتی برای نایب قهرمان شدن نینتندو نیز به بازی های قدیمی و سنتی، مانند “Doom” و”Skyrim، روی آورده اند. استانداردهای معمول و با کیفیت بالا این محصول، دلیل پیشرفت سریع و محبوبیت آن شده است.

واقعیت افزوده یا Augmented Reality

در حالی که پیشرفت حوزه واقعیت افزود یا AR در سال ۲۰۱۷ رونق گرفت اما در سال ۲۰۱۸ پیشرفت آن چندین برابر شد. با این امکان گسترده اپل توانایی های AR  آیفون را با Pokemon Go ارائه کرد و حتی توانست محیط های دنیای واقعی را بررسی کند. آیفون سنسورهای جدیدی را به وجود آورد که به بهبود برنامه های کاربردی آینده کمک می‌کند. گزارش ها نشان می دهد که اپل در سال آینده نیز یک هدست AR را به بازار عرضه خواهد کرد.

در این میان مایکروسافت در حال تحقیق بر روی HoloLens است که هدست همراه با واقعیت افزوده  است. مایکروسافت با شرکت های دیگر هماهنگ شده است تا برخی از شبیه سازی های چشمگیر در مورد چگونگی کار دستگاه ها با  واقعیت افزوده را توسعه دهد. واقعیت های پیچیده و مخلوط یک زمینه AR منحصر به فرد هستند. به عنوان مثال هدف این سیستم ساخت یک سگ کارتونی است که مرتبا در اتاق های خانه شما پرسته بزند و یا دیوارهای اتاق نشیمن را با استفاده از تفنگ لیزری سوراخ نمایید. به عنوان مثالی دیگر بتوانید در خیابان های شهر های بزرگ گام بردارید، در حالی که به راحتی در منزل خود نشسته اید و یا اینکه مجسمه های مجازی را روی میز ناهارخوری خود بسازید. این نوع فناوری راه طولانی در پیش دارد ولی تاکنون پیشرفت های خوب و مداومی دراین زمینه صورت گرفته است.

ساعت هوشمند

در میان برشمردن تکنولوژی های سال ۲۰۱۸، ساعت هوشمند هیچ ایده ی جدیدی بشمار نمی‌رود. اما در طرح های آینده نقش جدایی ناپذیر و مهمی از تشخیص های پزشکی را ایفا خواهد کرد. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۷، سازمان جهانی غذا و دارو باختصار FDA، ساعت اپل را به عنوان یک دستگاه پزشکی تایید کرد. با افزودن Cardiaband به این ساعت می توان به تشخیص ضربان قلب غیر طبیعی با دقت ۹۷٪ با استفاده از الگوریتم مبتنی بر AI دست یافت. همچنین می تواند اختلالات تنفسی در خواب و فشار خون بالا را شناسایی کند که با استفاده از روش های سنتی دشوار است.

Adobe

مستقل از هر محصولی می‌توان کمپانی Adobe را به عنوان یک پدیده در سال ۲۰۱۸ معرفی نمود. این شرکت پس از ارائه برنامه قدرتمند فتوشاپ، متعهد به توسعه AI در محصولات خود شده است. شرکت ادوبی بر روی ابزاری به نام VoCo کار می کند که به برنامه اجازه می دهد تا صداها را تجزیه و تحلیل کند و سپس این صدا به صورت مجازی مطالبی را بازگو نماید. در واقع این محصول امکان ویرایش صوت را همانند امکانات ویرایش تصویر در نرم افزار فتوشاپ، در اختیار کاربران قرار می‌دهد.