در سال ۲۰۰۶ مردم در سرتاسر جهان بالغ بر ۱۰۰ میلیون سرچ در گوگل و تنها در یک روز انجام داده‌اند و از نظر ما، این تعداد بسیار بزرگی بوده است. در حال حاضر، ۴٫۵ بیلیون سرچ در روز انجام می‌شود که ۴۵ برابر بیشتر از آن سال است و این موضوع نشان می‌دهد که به چه موضوع دور از ذهنی دست یافته‌ایم و هنوز این انقلاب دیجیتال ادامه‌دار خواهد بود و خود را عمیق‌تر و عمیق‌تر در زندگی روزمره ما نشان می‌دهد. همانطور که می‌دانید ۳۸ سال طول کشید که رادیو ۵۰ میلیون شنونده جذب کند.

تلویزیون در ۱۳ سال این کار را انجام داد، آیفون در ۳٫۵ سال، فیسبوک طی ۲ سال و اپلیکیشن  Pokémon Go در ۱۹ روز این تعداد را جذب کرده است. اما زمانی که بخواهیم تکنولوژی های برتر جهان در سال ۲۰۱۸ را برشمریم به سراغ مشاغلی می‌رویم که پیرامون اطلاعات انقلاب کرده‌اند. هم اکنون به میزان ۲٫۵ quintillion بایت دیتا در طول روز تولید می‌شود و ۹۰% از تمام این اطلاعات موجود در تمام دنیا تنها در۲ سال اخیر ایجاد شده است. جالب است بدانید که تمام اطلاعاتی که در دو سال گذشته ایجاد شده است بیش از همه داده های موجود در تاریخ بشر است که قبل از آن ایجاد شده است. این بدان خاطر است که ما بیشتر از تجربیات انسان‌های پیشین و بیش از آنچه تصور می کردیم عکس می‌گیریم، ضبط می‌کنیم و دیجیتال سازی می‌نماییم. گستردگی کسب و کار جهانی، آزادی شخصی و چگونگی سازماندهی جوامع باعث این موضوع شده است.

هر ماه، سردبیران  ZDNet و TechRepublic از سرتاسر جهان دور هم جمع می‌شوند تا موضوعاتی که مشاغل و تکنولوژی را دگرگون می‌سازند شناسایی و دسته بندی نمایند. این بسته های ویژه، ترکیبی از تحقیقات Tech Pro Research از ۱۰ میلیون عضو با مطالعات موردی و مصاحبه های اجرایی می‌باشد. اطلاعات استخراج شده از تحقیقات ماهیانه شامل لیستی از تقسیم‌بندی چهار روند تکنولوژی با بیشترین دگرگونی در جهان می‌باشد. این موارد بیشترین تغییرات تکنولوژی را داشته اند و مدیران سرمایه گذاری بیشتری روی این مساله کرده‌اند.

۱- هوش مصنوعی

زمانی که در خصوص هوش مصنوعی صحبت می‌کنیم هنوز ترمیناتور یا ماشین‌های متفاوت و این موضوع که روزی ربات‌ها بتوانند جای انسان‌ها را بگیرند، به یادمان می‌‌آورد. حتی بزرگان فناوری مانند بیل گیتس و الون ماسک گاهی اوقات از داستان های غیر منطقی و هشدارهای شدید در این خصوص استفاده می‌کنند. اما امروزه بزرگترین مشکل با هوش مصنوعی این نیست که آنها بسیار هوشمند هستند، در حقیقیت این موضوع بسیار ابتدایی است که به ذهن می‌رسد. یک حقیقت کوچک تلخ در مورد هوش مصنوعی و یادگیری ماشین این است که آنها در برخورد با ابهام، مناطق خاکستری و درک زمینه های اطلاعاتی نمی‌توانند بخوبی کار کنند. این چالش بسیاری از شرکت ها برای استخدام نیروهای انسانی است. از نقطه نظر تجاری و به عنوان یکی از تکنولوژی های برتر جهان در سال ۲۰۱۸، هوش مصنوعی یا AI پیرامون موضوعاتی چون اتوماسیون، تجزیه و تحلیل تجارتی، اتوماسیون اداری کاربرد دارد. به همین دلیل است که انتظار می‌رود بازار راه حل های  مبتنی بر هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۰ به ۴۷ میلیارد دلار برسد. با این حال توجه داشته باشید که داده های بزرگ DIC برای تجزیه و تحلیل نیاز به الگوی گسترده‌ای دارند و این بازار تا سال ۲۰۲۰ به بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

باید این واقعیت را در نظر داشت که هوش مصنوعی هنوز هم به عنوان راه حل‌های کسب و کار بسیار نوپا است. با این وجود، بهترین راه برای به دست آوردن بودجه راه اندازی این است که آن را یک استارتاپ AI نامید. طی چند سال گذشته محققان یک هفته در پکن و یک هفته را در پاریس گذرانده‌اند. این در حالی است که بزرگترین امیدها در اتوماتیک سازی موضوعات کوچک به وجود می آید، ناکارایی ها را شناسایی می کند و باعث می شود که ما به عقب برنگردیم و به ما کمک کند تا مشکلات را حل کنیم.

۲- امنیت سایبری

اگر شما سرفصل‌های تکنولوژی را هر روز مطالعه نمایید، موضوعی که تمام نظرها را همیشه به خود جلب می کند موضوع امنیت سایبری است. این در حالی است که امنیت سایبری آخرین شکاف و محل رخنه هر موسسه‌ای را که در یک حوزه آسیب پذیری جدی دارند را ایجاد می نماید. مشکل این است که صنعت فناوری تا چندین دهه گذشته بر روی نوآوری متمرکز بوده است که امنیت بیش از پیش به دنبال آن است. در حالی که در چند سال گذشته این موضوع تا حدودی بهبود یافته است و بسیاری از شرکت ها در حال طراحی محصولات ایمن تر هستند، محصولاتی که اهداف مهاجم را مورد اصابت قرار می‌دهند. معمولا حمله کنندگان اهداف غیر معمول و جدید را هدف قرار می‌دهند و این در حالی است که دستگاه های محافظت سایبری تاریخ گذشته هستند و آنها به راحتی به اهداف خود می رسند. ازین رو قبل از اینکه مقابلات سایبری بهتر شوند مشکلات بزرگتر می شوند. مسلما افزایش سطح امنیت ملی و خطرات امنیتی معضلی عمومی بشمار می‌رود و از آنجا که مهاجمان می‌توانند از انواع سیستم‌های محافظت نشده برای حملات خود استفاده کنند، این امر باعث می شود که هر کسی بخواهد نقش خود را بازی کند.

۳- اینترنت اشیا

تاکنون انقلاب فناوری پیرامون رایانه، گوشی‌های هوشمند و دوربین‌های دیجیتال بوده است. با این حال، امروزه فناوری در تمامی مقوله زندگی بشر پدیدار می شود، از اتومبیل‌ها و لوازم خانگی تا هواپیماهای بدون سرنشین و حتی چراغ‌های راهنمایی در کل شهرها. این پدیده تحت عنوان اینترنت اشیا به عنوان یکی از تکنولوژی های برتر جهان در سال ۲۰۱۸ شناخته شده است.  در حالی که اینترنت اشیا، ظرفیت های زیادی را در تمامی صنایع به ارمغان می آورد، بسیاری از قابلیت های جدید را به بسیاری از اشیاء مختلف می دهد. درصورتیکه بتوان همه چیز را اندازه گیری و نظارت کرد می توانیم آنها را مدیریت کنیم. همچنین می‌توان ناکارامدی‌ها را بهینه‌سازی نمود. در حال حاضر بیش از ۱۵ میلیارد دستگاه IoT در جهان وجود دارد و انتظار می‌رود که این تعداد تا سال ۲۰۲۰ به بیش از ۳۰ میلیارد دستگاه و تا سال ۲۰۲۵ به ۷۵ بیلیون دستگاه افزایش یابد. میزان سرمایه گذاری در IoT تا سال ۲۰۲۰ به ۱٫۳ تریلیون دلار افزایش خواهد یافت.

۴- تحولات دیجیتالی

شرکت‌ها دهه‌ها درباره هماهنگی بهتر IT-Business بررسی و تعامل کرده‌اند. تحول دیجیتال در نهایت تبدیل به کاتالیزور شده است. رهبران فناوری اطلاعات با استفاده از این تحولات در تلاشند تا با تاثیرات تجاری پروژه‌های تکنولوژیکی به صورتی پیش روند که همه افراد در سازمان  بتوانند آن را درک کنند. به عنوان مثال، در گذشته CIO (Chief Information Officer) ممکن است به جلسه مدیران در یک سازمان برود و برای یک مجموعه جدید از سرورها در شرکت درخواست تجدید نظر نماید. این درخواست درخصوص  ۱٫۵ میلیون دلار هزینه‌ای است که برای فعال کردن قابلیت های جدید تجزیه و تحلیل اطلاعات در زمان واقعی درنظر گرفته شده است. در حال حاضر، همان پروژه ۱٫۵ میلیون دلاری دیجیتالی، بالغ بر ۲ میلیون دلار در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کند که این هزینه را می‌توان در بخش دیگر سازمان به کار برد.

برچسب‌ها
تکنولوژی