با گسترش صادرات و واردات در کشورهای در حال توسعه، حمل و نقل بین الملل و ترانزیت کالا یکی از دغدغه های بازرگانی هر کشوری است. از طرفی با وجود موقعیت جغرافیایی استراتژیک ایران به عنوان کشوری پهناور در خاورمیانه، بحث ترانزیت کالا امری حیاتی و کلیدی محسوب می‌شود. به منظور کنترل و مدیریت خودروهای حمل و نقل بین الملل، وجود ابزارها و سیستم های ردیابی بین المللی، امری ضروری و غیر قابل انکار می‌باشد.

از طرفی مدیریت خودرو ها و کالاهای ارزشمند در حال جابجایی خارج از مرزها نیز برای شرکت‌های بین المللی به امری مهم مبدل گشته است. چرا که مدیریت زمانی تحویل کالا از یک سو و تامین امنیت و وقوع حوادث غیرمترقبه از سوی دیگر می‌تواند توجیه اقتصادی لازم را برای انتخاب ردیاب با امکان مدیریت خودرو های ترانزیت به همراه داشته باشد. در همین راستا و برای پاسخگویی بهتر این نیازمندی ها، شرکت مهندسی طلوع آرین هوشمند ردیابی‌هایی را پیشنهاد می‌دهد که با ترفندهایی مثل حفظ اطلاعات مسیر خودروها و یا تغییر وضعیت کاربری از طریق شناسایی اپراتور در رومینگ و بهینه سازی داده های ارسالی، هزینه های مدیریت را حتی الامکان بهینه سازی نماید.

تنظیم اپراتورهای دستگاه در ردیابی بین المللی

دستگاه‌ بر اساس تنظیمات کاربر، بسته­ های حاوی اطلاعات موقعیتی خود را برای ارسال آماده می­‌نماید. این بسته ها از طریق بستر GPRS سیم کارت موجود در داخل ردیاب خودرو ارسال می‌شوند. برای این منظور عمل چک کردن اپراتور شناخته شده توسط دستگاه در مناطق مختلف در بازه های زمانی انجام می پذیرد. با توجه به کد دریافتی از اپراتور و شناسایی مشخصه آن شامل MCC یا  Mobile Country Code و MNC یا Mobile Network Code، مشخصه اپراتورهایی که از قبل تعریف شده، مشخص می‌­شود. بر روی دستگاه های ردیابی بین المللی شرکت طلوع آرین، می‌توان ۵۰ کد مختلف اپراتور معرفی کرد که بر این اساس، دستگاه تشخیص می­‌دهد که در کدام حالت شناسه کد قرار گیرد.

حالت‌های کاری دستگاه های ردیاب

پس از تعریف اپراتورهای دستگاه، نحوه ثبت و ارسال اطلاعات موقعیتی متحرک در حالت‌های کاری مختلف در قالب سه دسته زیر تعریف می‌گردد:

  • حالت Home یا معمول
  • حالت Roaming یا رومینگ
  • حالت Unknown یا نا مشخص

در حالت Home یا کارکرد معمولی، سیم کارت داخل دستگاه ردیاب خودرو در شبکه محلی بوده و بر اساس تعرفه عادی خود کار می‌کند. چنانچه سیم کارت به جایی خارج از شبکه محلی تعریف شده، وارد شود، باتوجه به توافقات و قراردادهای فی ما بین اپراتورها، می‌تواند از اپراتور میزبان استفاده نماید. البته بهره مندی از خدمات اپراتور میزبان که به اصلاح Roaming گفته می‌شود با تعرفه های متفاوتی محاسبه می‌شود. دستگاه ردیاب خودرو پس از شناسایی کد اپراتور منطقه ای که در آن فعالیت دارد، کد را با لیست داخلی خود مقایسه نموده و در صورتی که با کد شناسایی Home Operator منطبق بود ، دستگاه ردیاب در وضعیت پروفایل تعریف شده ادامه فعالیت خواهد داشت و چنانچه کد شناسایی سیم کارت با یکی از کدهای لیست Roaming Operator همسان باشد، دستگاه در وضعیت Roaming  و با پروفایل رومینگ تعریف شده کار خواهد کرد. چنانچه موقعیت یاب ماهواره ای شبکه ای را شناسایی نکند، به حالت ناشناخته یا Unknown رفته و متناسب با تنظیمات این شرایط کار می‌نماید. در هر کدام از حالت‌های گفته شده، این امکان وجود دارد که با توجه به نیاز مشتری ،کارکرد در رومینگ، آنلاین بودن دستگاه و غیره، پارامترهای ارسال اطلاعات یعنی زمان، زاویه چرخش و مسافت طی شده، به طور مجزا تنظیم می‌گردد.

برچسب‌ها
ردیابی لحظه‌ایgps