تعریف درجه حفاظتی یا IP مخفف عبارت Ingress Protection، به میزان مقاومت قطعات در برابر نفوذ ذرات گرد و غبار، برخورد های تصادفی و رطوبت و آب اشاره می‌نماید. هدف این استاندارد فراهم کردن اطلاعات دقیق نسبت به اصطلاحات مبهمی چون بدنه ضد آب می‌باشد. برای مثال، یک گوشی تلفن همراه با درجه حفاظتی IP58، ضد غبار است و می‌تواند در عمق یک و نیم متری آب تا سی دقیقه غوطه ور بماند.

به طور مشابه یک سوکت الکتریکی که دارای درجه حفاظتی IP22 است، در برابر تماس دست مقاوم است و در صورتی که در برابر چکیدن عمودی یا تقریبا عمودی قطرات آب قرار گیرد آسیب نخواهد دید و استفاده از آن ایمن خواهد ماند. IP22 یا IP2X حداقل های معمول در طراحی لوازم الکترونیکی برای استفاده داخلی یا Indoor می‌باشد.

ارقام این کد نشانگر انطباق با شرایط مختلف می‌باشد. در تعریف درجه حفاظتی یا IP، عدد صفر کمترین مقاومت را نشان می‌دهد. زمانی که عدد با حرف X جایگزین شود نشانگر این است که اطلاعات به اندازه کافی برای درجه بندی سطح محافظت در دسترس نبوده است. کد IP که میزان مقاوت دستگاه در برابر گرد و غبار و نفوذ آب را بیان می‌کند، در نحوه انتخاب ردیاب خودرو و ردیاب موتور از اهمیت بالایی برخوردار است. به طور مثال ردیاب موتور با کد IP67، بیانگر این موضوع است که دستگاه ضد آب بوده و مقاومت بالایی در مقابل گرد و خاک دارد و برای نصب بر روی انواع موتور سیکلیت مناسب می باشد. لازم به ذکر است که محل نصب دستگاه نیز در انتخاب دستگاه تاثیر گذار است.

جزئیات کد IP

همانگونه که توضیح داده شد، هر یک از قسمت ها و ارقام کد IP به مشخصه مقاومتی خاصی اشاره دارد. اولین رقم میزان مقاومت در برابر ذرات جامد می‌باشد. این عدد نشانگر سطح مقاومتی است که توسط محفظه در برابر دسترسی به قسمت های خطرناک نظیر هادی های الکتریکی، قسمت های متحرک و همینطور نفوذ ذرات جامد خارجی فراهم می‌شود. دومین عدد نشانگر محافظت در برابر نفوذ مایعات و رطوبت است. رتبه بندی های نفوذ آب فراتر از IPX6 بصورت تجمیعی نیست. دستگاهی که با استاندارد IPX7 سازگار است، به معنای سازگاری با IPX5 یا IPX6 و قرار گرفتن در برابر جت های آب نمی‌باشد. وقتی یک دستگاه مناسب هر دو تست باشد، با لیست کردن و جداسازی با استفاده از نماد اسلش مانند IPX5/IPX7 نمایش داده می‌شود.

حروف اضافه در تعریف درجه حفاظتی یا IP

حروف دیگری نیز می‌تواند برای مشخص کردن اطلاعات در مورد محافظت های دستگاه استفاده شوند. یکی از این حروف برای نمایش میزان مقاومت در برابر ضربات مکانیکی کاربرد دارد. گاهی اعداد بیشتری به منظور مشخص کردن مقاومت قطعه در برابر ضربات مکانیکی بکار می روند. این ضربه مکانیکی میزان انرژی ای که سطح مقاومت قطعه را مشخص می‌کند و بوسیله ژول (J) اندازه گیری می‌شود. این مشخصه در حال حاضر توسط کد IK تعریف شده در استاندارد EN62262 جایگزین شده است. بنابراین به احتمال زیاد محصولات جدید با کد IK مشخص گردند. به هر حال با توجه به عدم همبستگی دقیق بین استانداردهای قدیم و جدید، شاهد علامت گذاری به هر دو روش هستیم.

برچسب‌ها
gps