امروزه در هر صنعتی و در بیشتر حوزه های کاری استفاده از وسایل نقلیه ‌اعم از خودروهای سبک و سنگین و یا حتی موتور سیکلت امری عادی می‌باشد. خصوصاً در حوزه حمل و نقل عمومی و جاده‌ای، به علت موقعیت استراتژیک کشور، بیشترین تردد خودروهای سنگین در خاورمیانه از طریق ایران صورت می‌پذیرد. مدیریت وسایل نقلیه، نگهداری و کنترل آن ها در هر بخشی که مورد استفاده قرار گیرند، حائز اهمیت می‌باشد.

شرکت مهندسی طلوع آرین هوشمند با فراهم کردن دستگاه‌های GPS و ارائه خدمات فنی و پشتیبانی ۲۴ ساعته، ‌بستری امن‌، دقیق و مطمئن برای مدیران حوزه‌های مختلف کاری جهت پایش و کنترل وسایل نقلیه ‌ایجاد کرده است. یکی از موارد قابل توجه برای کاهش هزینه‌ها، جلوگیری از ایجاد خسارت و نگهداری خودرو‌ها در وضعیت مطلوب، با انجام به موقع سرویس‌های دوره‌ای می‌باشد. عدم انجام این سرویس‌ها در زمان های مناسب و پس از طی مسافت‌های تعیین شده، باعث ایجاد خرابی و افزایش هزینه تعمیر و نگهداری می‌شود. در راستای مدیریت تردد خودروها و کنترل عملکرد و سوخت آن ها از طریق دستگاه های ردیاب، مفهومی تحت عنوان کیلومتر شمار مجازی ردیاب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از آنجاییکه مسافت طی شده خودرو، مهمترین عامل پایش و کنترل خودرو می‌باشد، بنابراین می‌توان از سیگنال GPS و موقعیت‌ دریافتی از ماهواره های موقعیت یاب بمنظور محاسبه مسافت پیموده شده استفاده کرد. با توجه به دقت مقادیر محاسبه شده از طریق جی پی اس، این مقادیر می‌تواند معیار مناسبی برای اندازه‌گیری مسافت طی شده ‌باشد. با توجه به در اختیار داشتن مسافت‌های پیموده شده می‌توان زمان انجام کلیه سرویس‌های لازم را نسبت به این تغییرات در سیستم مرکزی برای کلیه متحرک‌ها محاسبه نمود. در سیستم‌های مدیریت ناوگان برای محاسبه مسافت طی شده از کیلومتر شمار مجازی که اصطلاحاً اودومتر یا odometer نامیده می‌شود، استفاده می‌گردد. کیلومتر شمار مجازی ردیاب از دو روش زیر، مسافت طی شده هر خودرو را محاسبه می‌نماید:

  • سخت افزاری: در دستگاه های ردیاب این قابلیت وجود دارد که بتوان کل مسافت‌های طی شده را از طریق بسته های داده موقعیتی به سرور ارسال نمود.
  • نرم افزاری: نرم افزار ردیابی آریانا می‌تواند با استفاده از اطلاعات موقعیتی ارسالی از متحرک، میزان مسافت طی شده را محاسبه و در انباشته‌گر ذخیره ‌نماید. در این روش نرم افزار با استفاده از فاصله مکانی داده‌های ارسالی از دستگاه ردیاب میزان مسافت را محاسبه کند.

نحوه عملکرد کیلومتر شمار مجازی دستگاه‌های ردیاب

کیلومتر شمار مجازی در دستگاه های ردیاب FM برای محاسبه مسافت پیموده شده وسیله نقلیه استفاده می‌شود. وقتی دستگاه ردیاب به وسیله سنسورهای حرکتی و یا GPS حرکت را تشخیص می‌دهد، کیلومتر شمار مجازی ردیاب شروع به شمارش مسافت طی شده می‌نماید. در هر بار ثبت موقعیت جغرافیایی، فاصله موقعیت حال با موقعیت قبلی محاسبه می‌شود. در واقع دستگاه ردیاب، فاصله بین مختصات دو نقطه را اندازه گیری می‌نماید. دستگاه تا زمان ایجاد یک رکورد جدید، به جمع کردن فواصل پیموده شده، ادامه می‌دهد. در هنگام ساخت رکورد یا زمانی که دستگاه باید موقعیت جغرافیایی متحرک را به سرور ارسال نماید، موقعیت متحرک همراه با مقدار کیلومتر طی شده به مرکز کنترل منتقل می‌شود. این مقدار کیلومتر ارائه شده ‌برابر با جمع تمام فاصله‌هایی است که اندازه‌گیری شده است. کیلومتر شمار مجازی در دستگاه های FM به دو صورت ثبت رکورد میکند:

  • کیلومتر کل

در این روش محاسبه، تمام مسافت‌های طی شده توسط ماشین از لحظه شروع به کار دستگاه محاسبه می‌شود. بعد از اینکه دستگاه ریستارت شود، مقادیر محاسبه شده در I/O پاک نخواهد شد.

  • کیلومتر سفر

کیلومتر شمار سفر در سناریو سفر تعریف شده است که می‌تواند به دو حالت مستمر و بین رکوردها انتخاب شود و برای فعال شدن هر دو حالت، روشن بودن خودرو الزامی است. در صورتیکه حالت مستمر انتخاب شود تمام مسافت های طی شده‌ی شمارش شده جمع می‌شود و در نهایت در یک گزارش یا یک عدد ارائه خواهد شد‌. این حالت زمانی که خودرو خاموش است و ماشین ایستاده است متوقف می‌شود. با انتخاب حالت بین رکوردها، کیلومتر شمار روی صفر رفته و محاسبه مسافت از سر گرفته می‌شود.

موارد کاربرد پیمایش کیلومتر شمار مجازی

همانطور که توضیح داده شد کیلومتر شمار مجازی ردیاب برای محاسبه میزان مسافت طی شده توسط متحرک در نظر گرفته شده است. این مسافت طی شده با توجه به نیاز کاربر و همچنین قابلیت‌های نرم افزار ردیابی دارای کاربردهایی به شرح ذیل می‌باشد:

  • سرویس و نگهداری خودرو

با استفاده از قابلیت مسافت طی شده‌ی محاسبه شده توسط اودومتر، می‌توان برای هر خودرو، سرویس نگهداری برنامه ریزی کرد. این امکان در صورتی که نرم افزار ردیابی دارای ماژول سرویس و نگهداری خودرو باشد، امکانپذیر می‌باشد. با توجه به این قابلیت می‌توان به صورت جداگانه زمان‌هایی را جهت تعویض فیلتر هوا و روغن، مراجعه به تعمیرگاه و یا تعویض روغن تعریف نموده و در زمان مقرر هشدار دریافت کرد.

  • محاسبه میزان سوخت مصرفی خودرو

با استفاده از میزان مصافت طی شده و مصرف تقریبی خودرو، می توان میزان مصرف سوخت خودرو را محاسبه نمود. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص روش های محاسبه مصرف سوخت، مقاله مدیریت سوخت توسط دستگاه ردیاب خودرو را مطالعه فرمایید.

  • محاسبه حقوق و دستمزد رانندگان

در برخی از شرکت‌ها و یا سازمان‌ها که دارای سیستم حمل و نقل می‌باشند، با توجه به نوع کسب و کار آن‌ها‌ میزان حقوق و دستمزد راننده بر اساس میزان مسافت طی شده خودروها محاسبه و پرداخت می‌گردد. با استفاده از این روش می‌توان بهره وری سیستم و در نتیجه میزان رضایتمندی شغلی را افزایش داد.

  • محاسبه مسیر بهینه خودرو

بسیاری از مشتریان و شرکت ها با استفاده از گزارش حرکتی خودرو، به بررسی کارکرد و مسیر تردد خودرو می‌پردازند. انتخاب مسیر بهینه تردد باعث افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف سوخت می‌شود. علاوه بر رصد و بررسی اجمالی می‌توان در صورت عدم رعایت موارد، آلارم مناسب دریافت نمود.

برچسب‌ها
کنترل وسایل نقلیهgps