تقریبا تمام گوشی‌های هوشمند به ماژول موقعیت‌یاب جهانی یا GPS مجهزند. GPS از اطلاعات موقعیت و زمان که ماهواره‌ها از فضا ارسال می‌کنند استفاده می‌کند. اپلیکیشن‌های اندرویدی مبتنی بر GPS از همین قابلیت گوشی ها هوشمند به منظور تخمین محل جغرافیایی کاربر استفاده می‌کنند. البته در زمان نصب هر اپلیکیشن اندرویدی مجوز استفاده از جی پی اس از کاربر گرفته می‌شود. گوشی‌های هوشمند برای تخمین موقعیت با دقت ۱۸ متر به داده‌های ارسالی از حداقل چهار ماهواره نیاز دارند.

  1. هر ماهواره سیگنال رادیویی شامل موقعیت، وضعیت و اطلاعات زمان دقیق را پخش می‌کند.
  2. سیگنال رادیویی GPS با سرعت نور یعنی ۳۰۰٫۰۰۰ کیلومتر بر ثانیه حرکت می‌کند.
  3. دستگاه جی پی اس سیگنال‌های رادیویی را دریافت می‌کند و با استفاده از زمان دریافت سیگنال، فاصله را با هر ماهواره در دسترس تعیین می‌کند.
  4. دستگاه GPS با استفاده از فاصله تا هر ماهواره و موقعیت مکانی هر ماهواره، موقعیت خود را تخمین میزند.

نمونه‌های اپلیکیشن‌های اندرویدی مبتنی بر GPS

اپلیکیشن‌های اندرویدی مبتنی بر GPS دارای کاربردهای متفاوتی از جمله موقعیت‌یابی و مسیریابی، جستجوی مکان‌های مختلف مانند رستوران، بانک، سینما، بازی‌های مجازی و نظیر آن هستند.

بازی‌های مبتنی بر GPS

امروزه بازی‌های مختلفی با استفاده از اطلاعات دریافتی از ماژول GPS  گوشی‌های هوشمند به بازار عرضه شده است. ساختار این نوع بازی‌ها بر اساس واقعیت مجازی می‌باشد. در سیستم واقعیت مجازی ساختار بازی تلفیقی از فضای مجازی و فضای واقعی است به عنوان مثال بازی می‌تواند در فضای واقعی با جلوه‌های سمعی و بصری مجازی انجام شود. از جمله بازی‌های اندرویدی مبتنی بر GPS می‌توان به Landloard، Zombies Run، PokemonGo و نظیر آن اشاره کرد.

بازی Pokemon Go

یک بازی پرطرفدار واقعیت مجازی اندرویدی مبتنی بر GPS است. در این بازی کاربر باید موجوداتی با نام Pokemon که در نقاط مختلف وجود دارد را پیدا کند. بازی با استفاده از اطلاعات GPS، موقعیت مکانی کاربر و موقعیت پوکمون‌ها را روی نقشه نشان می‌دهد. با نزدیک شدن کاربر به محل یک پوکمون اپلیکیشن با تشخیص موقعیت کاربر و پوکمون، دوربین گوشی یا تبلت را فعال کرده و پوکمون را روی گوشی نمایش داده تا کاربر آن را تصاحب کند. ترکیب واقعی بودن محل‌های تردد کاربر برای پیدا کردن پوکمون و مجازی بودن جلوه‌های سمعی و بصری، بازی را به یک بازی واقعیت مجازی تبدیل کرده که در آن کاربر تنها بازی نمی‌کند بلکه خود بخشی از بازی است.

اپلیکیشن‌های اندرویدی موقعیت‌یاب

امروزه اپلیکیشن‌های موقعیت‌یاب با قابلیت اشتراک موقعیت و مسیریابی، بخش جداناپذیری از زندگی انسان شده است. این اپلیکیشن‌ها با استفاده از اطلاعات دریافتی از سیستم GPS گوشی‌های هوشمند، قابلیت‌هایی مانند نمایش موقعیت گوشی بر روی نقشه‌ها، هدایت وسیله نقلیه در مسیرها و جهات مختلف را از طریق ارتباط صوتی با راننده، نمایش نقشه ترافیک، نمایش نقاط مورد علاقه نظیر رستوران، هتل، فرودگاه و بانک ها را ارائه می‌نماید. نمایش بهترین گزینه، مانند بهترین راه رسیدن به مقصد و ارائه مسیرهای جایگزین بسته به میزان ترافیک از دیگر قابلیت های این نرم افزارها می‌باشد. همچنین اندروید بسترهای نرم‌افزاری مناسبی را برای طراحان انواع اپلیکیشن‌های GPS ارائه داده و یک سیستم عامل آسان، برای توسعه اپلیکیشن‌ها است.

اپلیکیشن Aryana Tracker

یک اپلیکیشن اندرویدی بسیار کاربردی مبتنی بر GPS می‌باشد که دارای قابلیت‌هایی مانند نمایش نقاط موقعیت مکانی، ردیابی و اطلاعات جزئیات حرکتی متحرک شامل سرعت، مسیر حرکت، زمان‌های توقف می‌باشد. یکی از مهمترین ویژگی‌های این اپلیکیشن، طراحی آن به منظور ردیابی است. به عبارت دیگر ساختار اپلیکیشن به نحوی است که پس از نصب اپلیکیشن بر روی گوشی هوشمند یا تبلت، اطلاعات دریافتی از سیستم GPS گوشی را از طریق اینترنت به سرور منتقل کرده و کاربر با ورود به نرم‌افزار ردیابی تحت وب آریانا می‌تواند اطلاعات مختلف حرکتی کاربر گوشی را دریافت کند. تحت وب بودن نرم‌افزار ردیابی یک مزیت محسوب می‌شود به طوری که کاربر با در اختیار داشتن رایانه، گوشی هوشمند و یا تبلت و تنها با اتصال به اینترنت می‌تواند به اطلاعات ردیابی متحرک دسترسی داشته باشد. همچنین با توجه به اینکه در اغلب اپلیکیشن‌های موجود، امکان دسترسی به اطلاعات تنها از طریق دستگاهی که اپلیکیشن روی آن نصب شده امکان پذیر است، امکان ردیابی دستگاه از راه دور وجود نداشته و دسترسی منوط به استفاده از یک دستگاه می‌باشد.

امکان ردیابی دستگاه از راه دور و تحت وب بودن نرم‌افزار ردیابی، اپلیکیشن را بسیار پر کاربرد و انعطاف پذیر نموده است. این اپلیکیشن در شرکت‌ها، ادارات و سازمان هایی که نیاز به کنترل عملکرد پرسنل توسط کارفرما وجود دارد، قابل استفاده می‌باشد. کنترل عملکرد کارکنان مانند زمان اعزام به ماموریت، محل و مسیر تردد را شامل می‌شود. به طور مثال کارفرما می‌تواند به صورت آنلاین، اطلاعات مفیدی را از وضعیت کارکرد پرسنل مانند موقعیت، مسیر حرکت، زمان، مسافت طی شده دریافت کند همچنین با توجه به ذخیره اطلاعات در سرور، امکان گزارش‌گیری و تجزیه و تحلیل اطلاعات برای بدست آوردن وضعیت کارکرد پرسنل در روزها و ماه‌های گذشته وجود دارد. از دیگر ویژگی‌های این نرم‌افزار امکان تعریف ماموریت توسط کارفرما برای پرسنل می‌باشد. برای این منظور کارفرما با ورود به نرم‌افزار آریانا می‌تواند اطلاعات ماموریت جدید شامل موقعیت و محل ماموریت، زمان شروع و پایان ماموریت و توضیحات مورد نظر را برای هر یک از پرسنل ثبت کند. همچنین اطلاعات ماموریت مربوط به هر شخص برای آگاهی از ماموریت محوله توسط خود شخص قابل مشاهده می‌باشد. نرم‌افزار قابلیت مسیریابی از نقطه مبدا تا نقطه مقصد را دارا می‌باشد. برای این منظور پس از انتخاب گزینه مسیریابی توسط کاربر صفحه Google Maps باز شده و مسیرهای پیشنهادی جهت تردد تا محل ماموریت در روی نقشه نمایش داده می‌شود.

برچسب‌ها
ردیاباپلیکیشن