گالیله پروژه‌ای ۵ میلیارد یورویی است که به افتخار ستاره شناس معروف ایتالیایی گالیله نامگذاری شده است. یکی از مهمترین اهداف ماهواره موقعیت یاب گالیله، فراهم آوردن سیستم موقعیت‌یابی بسیار دقیقی است که مورد اطمینان کشور‌های اروپایی باشد. گالیله یک پروژه ملی در سطح قاره اروپا است و از آنجاییکه توسط ارتش اداره نمی‌شود، قابلیت اعتماد و امنیت بیشتری دارد. هدف از راه اندازی سیستم ناوبری گالیلئو توسط کشورهای اروپایی، فراهم آوردن و ارائه یک سیستم جایگزین مکان‌یابی با دقت بالا است.

استفاده از این ماهواره موقعیت یاب، اروپا را از سیستم های گلوناس روسیه، ناویس هند، بیدو چین، و جی پی اس ایالات متحده، بی نیاز می‌سازد. حتی در مواقع جنگ یا درگیری، مشکلی برای کاربران تجاری پیش نمی‌آورد. خطای کارکرد این ماهواره در موقعیت یابی کمتر از متر معرفی شده است. یکی از مهمترین قسمت های هر ماهواره، ساعت های اتمی آن می‌باشند. ساعت های اتمی ماهواره های Galileo، از نوع روبیدیوم و هیدروژنی هستند.

به گفته آژانس فضایی اروپا، استفاده محدود به صورت عمومی و با دقت ابتدایی از خدمات گالیله، برای همگان رایگان می‌باشد. اما قابلیت‌های پیشرفته تر و با دقت بالاتر برای کاربران تجاری، تنها با پرداخت هزینه در دسترس می‌باشد. گالیله بر آنست که با ارائه اندازه‌گیری‌های موقعیتی افقی و عمودی در دقت یک ‌متر، خدمات موقعیتی بهتر و دقیق‌تری از عرض‌های جغرافیایی بالا، نسبت به دیگر سیستم‌های موقعیت‌یاب ارائه دهد. سیستم موقعیت یاب گالیله، شبکه‌ای متشکل از ۳۰ ماهواره می‌باشد که بر اساس کارایی این ماهواره‌ها، اطلاعات دقیقی در خصوص زمان و مکان در اختیار کاربران بر روی زمین و حتی در هوا و فضا قرار خواهد گرفت.

سرویس های ماهواره موقعیت یاب گالیله

سیستم عملیاتی ماهواره های موقعیت یاب گالیله، متشکل از ۲۴ ماهواره عملیاتی و ۶ ماهواره کمکی می‌باشد. این سرویس از تاریخ ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶ عملیاتی شده است. دو مرکز کنترل گالیله برای تامین کنترل ماهواره ها و انجام مدیریت ماموریت ناوبری اجرا شده است. به عنوان یک ویژگی مهم، گالیله یک تابع جهانی جستجو و نجات یا SAR ارائه نموده است. این کارکرد بر اساس سیستم عملیاتی Cospas-Sarsat بنا شده است. در این سیستم که به یک ترانسپوندر مجهز شده است، عملیات جستجو و نجات بر اساس دریافت سیگنال های پریشانی آغاز می‌گردد. در همین حین سیستم قادر است که یک سیگنال پاسخ بمنظور اطلاع رسانی از دریافت موقعیت و ارسال کمک، به کاربر ارسال نماید. با توجه به جدید بودن سیستم، نیاز است تا از طریق فیدبک کاربران بروزرسانی های بزرگی صورت پذیرد و به پختگی سیستم فعلی نائل آید. پیغام ناوبری سیستم تعیین موقعیت ماهواره ای Galileo شامل اطلاعات مداری به صورت زیر می باشد:

  • اطلاعات زمان به صورت شماره هفته GPS و زمان گذشته از هفته
  • ساعت مربوط به ماهواره ها
  • پارامترهای مربوط به مدل یونسفری NeQuick
  • اطلاعات تاخیر گروهی یا Group Delay که مورد استفاده کاربران تک فرکانسه می باشد
  • اطلاعات سلامت و اعتبار سیگنال ارسالی
برچسب‌ها
ردیابی لحظه‌ایgpsردیابی