دلیل استفاده از گاز طبیعی به عنوان یکی از منابع اولیه تولید برق، جهان در آینده‌ای نزدیک دچار بحران خواهد شد. در حال حاضر سوخت گاز طبیعی ارزان و به راحتی در دسترس است. این سوخت در حال حاضر بیش از ۳۰ درصد تولید برق ایالات متحده و ۲۲ درصد جهان را تشکیل می‌دهد. اگرچه سوخت گاز طبیعی پاک تر از زغال سنگ است، ولی هنوز هم یک منبع عظیم انتشار کربن شناخته  می‌شود. شرکت‌های مختلفی در تلاش هستند تا از طریق تولید گاز طبیعی بدون کربن، سوخت پاک تولید نمایند.

این درحالی است که در قلب صنعت نفت و پالایش ایالات متحده، نیروگاهی خارج از شهر هوستون می‌تواند انرژی پاک را از گاز طبیعی استخراج نماید. شرکت مستقر در این پروژه ۵۰ مگاواتی، معتقد است که می تواند برق را به همان اندازه ارزان از استانداردهای گاز طبیعی تولید کند و اساسا تمام دی اکسید کربن آزاد شده در این فرایند را جذب کند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، این بدان معنا ست که جهان راهی برای تولید انرژی غیر کربنی از یک سوخت فسیلی با هزینه معقول پیدا کرده است. اجتناب از هزینه های بالای سرمایه گذاری انرژی هسته ای و کاهش عرضه ناپایدار انرژی های تجدید پذیر از مزایای استفاده از گاز طبیعی بدون کربن بشمار می‌رود.

شرکت‌های توسعه فن آوری ۸ Rivers Capital، Exelon Generation  و شرکت ساخت و ساز انرژی CB & I همکاری جدیدی در زمینه تولید گاز طبیعی بدون کربن آغاز کرده‌اند. روند تولید سوخت بدین صورت است که ماشین آلات خاصی دی اکسید کربنی که از سوختن گاز طبیعی تحت فشار و گرما آزاد می‌شود را برای استفاده در توربین‌ها مورد استفاده قرار می‌دهد. بخش اعظم دی اکسید کربن را می‌توان به طور مداوم بازیافت و بقیه را به راحتی نگهداری کرد. در این روش با فروش دی اکسید کربن می‌توان درصد زیادی از هزینه‌ها را جبران نمود. امروزه کاربرد اصلی این گاز در حوزه استخراج روغن از چاه های نفتی می‌باشد. اگرچه این بازار، بازاری محدود و غیر سبز است، اما Net Power امیدوار است تا در آینده شاهد تقاضای رو به رشدی در خصوص استفاده از دی اکسید کربن باشیم. دی اکسید کربن درصنعت تولید سیمان و ساخت پلاستیک و مواد دیگر بر پایه کربن کاربرد دارد. از میان تمامی فن آوری های در حال توسعه‌ی حوزه انرژی پاک، Net Power یکی از مهمترین تکنولوژی‌های موجود را در اختیار دارد. اما فناوری Net Power تمام مشکلات مربوط به گاز طبیعی به ویژه در قسمت استخراج را حل نخواهد کرد.